Saturday, October 30, 2010

Siapa kata melayu tak boleh berjaya


Kak Mus terima permintaan 5,000 biji sehari selepas sertai Pusat Internet Desa


NAMA Musringah Ismon, 50, pernah disebut di Parlimen beberapa bulan lalu kerana kisah kejayaannya meningkatkan pendapatan berlipat kali ganda melalui jualan kuih pau kira-kira 5,000 biji sehari selepas menyertai program Pusat Internet Desa (PID) Sungai Air Tawar, Sabak Bernam, Kuala Selangor.

Kisah kejayaan beliau diceritakan sendiri Timbalan Menteri Tenaga, Komunikasi dan Multimedia, Datuk Shaziman Abu Mansor. Daripada menjual secara kecil-kecilan dan hanya menghantar pau ke gerai kopi berhampiran rumahnya menggunakan basikal, Musringah kini memiliki van sendiri.
Pesanan yang diterima juga semakin bertambah bukan saja daripada individu atau syarikat di sekitar kawasan Sabak Bernam dan Selangor, malah bungkusan pau yang menggunakan label Mus Pau juga dipasarkan ke kedai ternama dan turut dibawa ke luar negara.

Musringah atau lebih mesra disapa dengan panggilan Kak Mus berkata, permintaan diterima daripada isteri Timbalan Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor untuk dihantar ke London dan United Kingdom.

Walaupun pesanan yang diterima tidak banyak, namun pau dikirim setiap bulan sudah cukup membanggakan wanita cekal itu dan menjadi pendorong untuk beliau terus berusaha.

"Saya ni buta teknologi. Semuanya pun berlaku secara kebetulan kira-kira dua tahun lalu apabila seorang pegawai Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama) datang memaklumkan mengenai program PID yang dikelolakan Kementerian Tenaga, Komunikasi dan Multimedia.

"Melalui program itu, semua pengusaha produk industri kecil sederhana (IKS) berpeluang memasarkan produk mereka di internet. Alhamdulillah, selepas menyertainya, pesanan yang diterima semakin bertambah," katanya.

Kini, sebanyak 42 PID diwujudkan di seluruh negara sejak 2003 dan mula dikunjungi 56,000 pengunjung termasuk dari luar negara yang kebanyakannya terdiri daripada petani dan peladang yang berminat untuk memasarkan produk melalui internet.


Selepas menyertai program itu, kilang milik wanita yang pernah dinobatkan sebagai Tokoh Wanita Cemerlang Selangor 2004 itu kini menghasilkan 4,000 hingga 5,000 biji pau sehari dengan bantuan tujuh pekerja terdiri daripada suri rumah dan ibu tunggal di kawasan berkenaan.

"Saya kecewa kerana permintaan dari luar Selangor yang diterima terpaksa ditolak kerana jumlah pengeluaran sebanyak 5,000 biji sehari masih tidak mampu memenuhi pesanan berkenaan," katanya.

Wanita yang aktif dalam pelbagai aktiviti kemasyarakatan di kawasannya itu sememangnya mempunyai semangat untuk memperkembangkan lagi perusahaannya sehingga pernah dinobatkan sebagai Usahawan Jaya Industri Asas Tani Peringkat Jabatan Pertanian tahun lalu. Sebagai ganjaran, Kak Mus dibawa ke Surabaya, Indonesia baru-baru ini bagi melihat bagaimana industri kecil di sana diusahakan.

Ditanya punca beliau membabitkan diri dalam bidang itu, katanya ia bermula kerana beliau sendiri sukakan makanan itu.

Sebelum ini, katanya asalkan terdengar peniaga pau di kawasan Sabak Bernam, Kak Mus dan suami, Mohd Nor Mosnan, 59, pasti akan singgah ke gerai berkenaan hanya untuk merasai keenakan pau.

"Kalau kuih pau yang dibeli itu enak, saya akan beli setiap hari. Apabila pulang ke rumah, saya akan buat mengikut adunan sendiri sehingga mendapat rasa serupa.

"Bukan senang hendak menghasilkan kuih pau yang putih gebu dengan inti yang sedap. Bertahun saya menuntut, kadangkala apabila minta resipi daripada peniaga, mereka jarang hendak berkongsi," katanya.

Sambil tertawa, beliau sendiri mengakui dirinya juga sukar dipujuk jika ditanya resipi kuih pau buatannya yang terkenal di Parit Baru Darat, Sabak Bernam hingga ke London dan United Kingdom.

Malah, selepas dipujuk berkali-kali, Kak Mus tetap menyimpan rahsia keenakan kuih paunya.

Katanya, pau antara kuih yang agak sukar untuk dihasilkan, jika yis yang digunakan sudah lama, kadangkala kuih yang dihasilkan tidak akan naik gebu.

"Bukan itu saja, keadaan cuaca yang sejuk juga turut mempengaruhi adunan kuih," katanya sambil menunjukkan beberapa biji pau yang dihasilkan tidak menjadi hanya kerana cuaca redup ketika itu.

Malah, Kak Mus juga memberitahu, pau perlu dihasilkan dalam keadaan hati yang gembira dan tenang kerana jika tidak ia pasti akan menghampakan pembuatnya.

"Tak tahulah apa kaitannya tetapi keadaan itu benar-benar berlaku kerana pernah satu hari, seorang pekerja saya mempunyai masalah dan diam membisu sehinggakan kami semua tidak berani menegur. Apabila pau siap, semua terpaksa dibuang kerana adunannya bantat (tidak kembang dan gebu)," katanya.

Selain itu, rahsia keenakan pau juga terletak pada intinya. Tidak hairanlah mengapa Kak Mus tidak betah membiarkan orang lain menyiapkan inti pau jualannya.

"Sibuk macam mana pun Kak Mus tetap menyingsing lengan turun ke dapur menyiapkan inti pau. Daripada membersihkan kacang merah, merebus dan mengadun malah menghasilkan sambal pedas untuk inti ayam, daging dan sardin turut dilakukan sendiri," katanya.

Mus Pau yang bakal dipasarkan dengan nama baru, Pau Mustika Hati selepas menerima kelulusan dari Jabatan Standard Malaysia dan Institut Piawaian dan Penyelidikan Perindustrian Malaysia (Sirim) dengan lapan perisa iaitu kacang merah, kaya, ayam, daging, pandan, sardin, kelapa dan strawberi.

Setiap kali proses penghasilan inti, Kak Mus akan menyiapkan kira-kira 30 kilogram (kg) inti. Inti kaya dan kacang merah akan dibuat lebih berbanding inti lain kerana ia boleh disimpan lebih lama.

"Prosesnya rumit. Kacang merah misalnya direbus sehingga empuk kemudian dikisar halus sebelum direneh bersama bahan lain sehingga kering selama dua hari. Semuanya Kak Mus biarkan reneh di atas dapur selama dua hari bagi memastikan intinya betul-betul masak dan tidak mudah rosak," katanya.

Selepas 19 tahun menerokai pau, semangat Kak Mus untuk mengembangkan lagi perniagaannya semakin berkobar-kobar. Beliau juga berhasrat untuk melihat perniagaan yang diusahakan dengan hanya bermodalkan RM50 itu diwarisi generasinya.

"Harapan saya tentulah mahu mengembangkan lagi perniagaan ini. Bagaimanapun, kekangan modal dan tenaga yang semakin berkurangan membataskan niat itu," katanya.

Kak Mus memberitahu, untuk menambah pengeluaran, beliau memerlukan sebuah mesin berharga RM150,000 yang boleh melakukan semua proses pembuatan pau daripada menguli sehingga membentuk pau.

"Walaupun sudah diiktiraf sebagai perusahaan produk berkekalan dan usahawan industri kecil sederhana (IKS) yang boleh bergerak sendiri, nilai RM150,000 itu masih terlalu besar bagi saya," katanya.

FAKTA NOMBOR
Pau Mustika Hati

5,000 - Pengeluaran sehari
7 - Jumlah pekerja
RM50 - Modal permulaan
19 - Jumlah tahun menerokai penghasilan pau

1 comment:

  1. bini perdana menteri mkn kuih pau...ingt mkn chicken,beef,lamp chop ja..

    ReplyDelete